HREK : A j startols titka - avagy mese a lamellkrl. |
A j startols titka - avagy mese a lamellkrl.
tommyboy/pa 2010.05.28. 11:20

A j startols titkai – avagy mese a lamellkrl.
Rgta foglalkoztat a krds, hogy mi az oka annak, hogy startolsban mindig le vagyunk maradva. Mitl jn szinte mindig elsre el a startbl az ellenfelnk? Mivel ebben a sportban meghatroz egy j start, -a miskolci plyra meg klnsen igaz ez a megllapts– megmagyarzhat, hogy a hazai versenyzinknek mirt ll kevs pont a nevk mellett. Tbbszrsen bebizonytott tny, hogy ha sikerl jl elkapni a rajtot, akkor j esllyel szerez a versenyz 2 vagy 3 pontot egy futamon bell. Magosi plda a 14. futamban egy jl elkapott start utn, Schlein meg sem tudta kzelteni, mivel vlasztott elszr vet s nem azon ment amit hagytak neki az ellenfelek. Nem mellkesen a jl startol versenyzknek sokkal kevesebb srlsk van, mert kimaradnak a darlbl s az len nyugodtan haladhat, amg htul li egymst a msik 3.
Sokan rtetlenl llunk a dolgokkal szemben, nem tudjuk felfogni hogy a mi plynkon, a mi versenyzink mirt nem tudjk kihasznlni a hazai plya adta elnyket. Szinte kivtel nlkl azt lehet mondani egyik magyar versenyznk sem ers starter.
Prbltam keresni az okokat, mi llhat a httrben, beszlgettem tbb emberrel kizrlag a nem laikus krbl, volt kztk szerel, egykori, s jelenleg is aktv versenyz. Megvizsgltam humn s technikai oldalrl is a dolgot. Megjegyzem technikai oldalrl teljesen laikusan tettem fel a krdseket az rintetteknek, mint kiderlt ez a technikai vonatkozs szerves rszt kpzi a titoknak. Ami nem is annyira titok, inkbb csak laikusi krben nem esik rla sz, de dep lgkrben ez kztudott.
Ha rviden fogalmaznk az ok przai: PNZ! Mr-mr kzhely salakos krben, hogy minden mondat vgn ott van a pnz. Ami ugye nincs! Szegny orszg, szegny sportja ez. Az sszes speedwayt z versenyznk nem a milliomos kategribl pattant nyeregbe. Nem rendelkeznek olyan lehetsggel, mint az ellenfeleik. A klnbsgeket mg egy hozz nem rt nz is kiszrja, igaz a motor belsejbe nem ltunk bele, de halljuk a hangjt, ltjuk a gyorsulst, a stabilitst.
Alapvet klnbsg, ha csak a motortakarkat vetjk ssze. A mieink motorjn van hely bven a szponzori matricknak, nem gy mint neves ellenfeleinknek ahol mg a csizma talpn is log van, mert mr nem fr el sehov. Persze a sok cgemblmtl mg nem fog szrnyalni a gp, de van anyagi lehetsge egy adott versenyznek a technikai fejlesztsre, s els osztly alkatrszeket hasznl.
Tbbszr volt szerencsm elltogatni mostanban kt verseny kztti unalmas htkznapon a npkerti plya mhelybe. Ltni, ahogy ll a szerel s a versenyz az apr darabokra sztszedett blokk felett. A hangulat nem ppen karnevli egy ilyen SM mhelyben mostanban. Mindenki tudja mit kellene kicserlni, hogy jobb legyen a teljestmny pontokban mrve is, tudjk mi kopott el, melyik alkatrsznek jtt el az ideje a feljtsra. Az a frnya blokk!!! csvltam a fejem n is, de mint kiderlt a blokk csak msodlagos dolog a titok nyitjban. A f s legfontosabb dolog a KUPLUNG, minden csak utna kvetkezik. A kuplung ami br egyszer de mgis kulcsfontossg eleme a gpezetnek.
Azon mlik vagy bukhat minden. Hatalmas jelentsggel br, s ezt egy gyorstalpal technikara keretben el is magyarztk nekem a fik.
A nem ppen vidm hangulatban feltettem az egyik versenyznknek az idegest krdst, amit naponta megkap sok-sok embertl, hogy mi a problma, mitl nem tudnak jl startolni, megregedtek, a reflexek mr nem a rgiek?
A vlaszt egy szereltl kaptam. „Ne gondoljtok mr hogy elfelejtettek a fik motorozni, semmi ilyen gond nincs, a vrkben van. Egy startols nem csak abbl ll hogy kinz oldalra s amikor a szalag felcsapdik elengedi a kuplungot A msodperc trt rszben addig sok-sok dolog trtnik fleg a kuplungban”.,.
„Most Crump is elfelejtett motorozni, mert vilgbajnokknt csak 7 pontot csinlt? „
n tvesen azt hittem a mentlis dolog lesz tertken, hogy valami koncentrcis problma ll a httrben. De nem ezt a vlaszt kaptam. Ekkor jutottunk el a nap fszerepljhez a Lamellhoz. Ismers volt a fogalom, tbbszr hallottam s lttam a depban, de hogy ennyire kulcsfontossg legyen arra nem gondoltam.

Ez az alkatrsz az ami legjobban kopik minden egyes startolsnl. Kell belle 4 db egy kuplungba s az rrl annyit kell tudni hogy ami els ligs szintre kell az a HARUSHIN mrka ami most egybknt pont hinycikk s egy hasonl minsg a piacon 70 euro. Ha kiszmoljuk 4 db-ra kivettve akkor 80.000 Ft-ba kerlnek a lamellk. Ha ezek az alkatrszek kopottak, a profi, eredmnyorientlt versenyz kidobja s cserli jra. Hogy ismt j startokat fogjon. Versenyzje vlogatja ki mennyire sprol ezzel, de ltalban 2-3 verseny utn replnek a kukba els ligs szinten. GP-ben viszont termszetesen minden versenyen j garnitra az alap. Ez termszetesen nem a mi fiainkra vonatkozik, ha megkrdezzk ket azt fogjk mondani, hogy mg a tavalyival mennek, s azokat csiszolgatjk folyamatosan. Nlunk a srcok 10!!!! verseny utn cserlik, mert erre van pnzk. Teht reflex ide reflex oda, j minsg lamellk hinyban nem lesz j starternk soha.
Aki profi s ebbl l, annl elengedhetetlen hogy pl. ezek a lamellk mindig lehetleg j llapotak legyenek, ha mr nem is jak, s brmikor lefogjk startolni a kopott lamellsokat. Termszetesen a kuplung nem csak lamellbl ll, hanem vannak benne tovbbi fontos szerepet jtsz alkatrszek. Kuplungfedl ami tlagosan a magyaroknl 5 ves, kosr ami nem annyira kopik, nem gy a fogaskerk, amit egy jl szitult versenyz egyszeren kidob, a magyar versenyz meg elviszi az eszterglyoshoz, s kiegyenlti a kopsokat a fogakon. „Magyarul rzsozzk a sz.rt”

Biztos sokan megfigyelttek mr, amikor prbastartols utn visszamegy a versenyz a dephoz, s a szerel llt a kuplung feszessgn, van 6 db rug ami nyomja a lamellkat, ami szintn idvel kopik s fontos ezen alkatrszek cserje is, mert ha nem ers a fesztse akkor pocsk rajtokat lehet fogni. ltalban 8-10 versenyknt cserlik a magyarok, s egy 6 db-os garnitra 60 euro. A tehetsebbek flidnl cserlik ezeket is kopstl fggen, de sokszor lttam mr hogy egyszeren eltrnek az lltgatsok alatt. Ha egy magyar versenyz turklna a szemetesben egy GP vagy extraliga verseny utn, jobb minsg lamellkat s rugkat kukzna ssze, mint amilyen a sajt gpben van. Nem egyszer hangzott mr el a depban amikor egyik msik versenyz feldobja hangosan a krdst hogy nincs valakinek egy nem annyira kopott lamellja klcsn?!!! Itt nincs a polcon tartalk kszlet, rl ha 3 havonta vesz egy garnitrt s azt simogatja mint valami csodt. Matej Ferjan is azok kz tartozik akinek hegyekben ll a lamella a raktrban s nem sajnlja r a tbb ezer eurot, taln ezrt is tartozik a vilg legjobban startol elitjbe, egyesek szerint a top 10-ben ott szerepel a neve Nicki Pedersenvel egytt. Mi is bszklkdtnk egykoron Adorjn Zoltnnal aki mellett a startnl mindenki tartott, mert flelmetes startokat fogott, s ahogy mondja mindig egy j start mr fl siker!
Termszetesen adni kell a klnbfle kiegsztkre is, nagyon fontos a htse a kuplungnak, erre is gondolni kell, ezt is lthatjuk a versenyeken amikor egy leintett futam utn a szerel rgtn szalad a mobil ventilltorral s hti a kuplungot. Nmelyik pp hogy prg, s tdbl nagyobbat fjok.
Teht odallni egy starthoz Watt s Schlein mell! mr a kilvs pillanata eltt a kuplungban eldlnek fontos dolgok. Mondjuk ez mind a technikai rsze a dolognak s persze kell az ember is aki vezrli a gpet. Tbb dolog kombincija szabja meg a startols minsgt (kuplung, gyjts, karburtor, gumi kemnysg), hogy ezt az adott versenyzre s plyra tudjk megfelelen belltani, szksges egy olyan szerel, aki technikailag nagyon ott van a toppon, s szezonban szinte hzastrsa a versenyznek, egytt fekdnek egytt kelnek, ismerik egyms mozdulatait, sszeszokott prosok, megbznak egymsban.
Egy ilyen szerel havonta viszont alaphangon elkr havonta 200.000.- Foritot kltsgek nlkl, mivel ezt csak fllsban lehet csinlni, reggeltl estig. Tbb szakember kijelentette mr hogy Magyarorszgon magas mszaki kvalitssal rendelkez szerel nincs is 1-2 kivtellel. Tudnak kereket cserlni, meg tudjk tankolni a motort, felismerik az ttteleket s itt a tudsa el is fogyott. Finom vezrlseket, lltsokat csak nagyon profikkal lehet csinltatni. A sztrok akiket csak csodlunk lland megbzhat emberrel dolgoznak, jl megfizetik az emberket viszont el is vrjk a minsget. Nem csak versenyeken hanem minden motorbeindtsnl akr edzsen, versenyen is itt vannak az lland szerelk. Figyelik, segtik a versenyzjket, sszehangolt csapatknt dolgoznak, tudjk mit mikor kell lltani. Vannak nagyon gyes szerelk, pl. a Scotty bejratott embere is ilyen, van szeme, s fle, nagyon tudja mit kell lltani. Mint tudjuk a magyar fiknak hol ez szerel, hol az, mindig aki kznl van az segt, knnyen mozgathat legyen, s nem utols sorban legolcsbb. Tavaly olyan is szerelt lign, aki mg ltalnos iskolbl akkor jtt ki s ktszer ltott motort sztszedve. De olyan is volt hogy 3 verseny alatt 3 klnbz ember segtett a ridernek. Az is szomor ltvny, hogy egy versenyz a derbi vagy edzs utn csomagol a depban, s 300 mter mlva szedi le a motort a kocsirl s maga mossa le, szereli szt, majd ssze, s pakol fel jra. rl a versenyz ha kifizeti azt a 10.000 Ft-ot a szereljnak ha egy alkalommal eljn neki szerelni. Egy Nicholls vagy Schlein leszll a motorrl, lezuhanyzik felveszi a zsoldot, megvacsorzik egy tteremben, megmondja a sofrnek hogy Go Ferihegy, s hazarepl. Amire Szatmrik lemossk a szutykot a motorokrl, meg elpakolnak addigra mr Angliban a felesgvel foglalkozik, kipiheni magt, szaunzik egyet s j jszakt. Msnap kipihenten kszlhet a kvetkez menetre, addig persze az embere hazavezeti a szlltjrmvet, mindent elvgez a motorokon, tisztts, szerels, ha kell a tunerhez megy elvgzik a feljtsokat, s a versenyzje gy l a kvetkez versenyen nyugodtan motoron, hogy minden el van intzve gond nlkl. Ahogy egy profinak kell is ezt csinlni. Ez megint csak pnz krdse.
Eredmnyek akkor fognak jnni ha ilyen alapvet dolgok rendelkezsre fognak llni, de amg arra nincs pnzk hogy gyalog hazamenjenek, ne vrjunk 10 pontokat, bomba startokat. Kicsit unalmas hogy mindig a PNZ, a PNZ, a PNZ de idelyukadunk ki valahnyszor.
A laikus is tudja hogy nincs elg versenyk a srcoknak, de mg edzsk sem. A versenyzk is tudjk ezt, szvesen akr naponta is megcsinlnk az edzssorozatot, ha lenne lehetsgk s pnzk r, s itt ne csak arra gondoljunk, hogy van 3 plya ahol lehetne menni, s nem csak benzin kltsg van a leutazskor, edztborrl meg ne is beszljnk. A fent emltett kuplung alkatrszek az edzsek sorn is kopnak, nem csak verseny alatt. A lamellk minden egyes startkilvskor kopnak, s nincs a raktrban egy raklappal. Matej Zagar v elejn vesz 3-4 komplett kuplungot 5 blokkot, kibrel egyedl egy plyt, s csak startokat prbl. 1 start flkr, 1 start flkr, utna vissza a rajthoz s ezt nyomja egsz nap ha kell tvenszer. Ki tud prblni minden varicit, milyen gyjtssal, mennyi gzzal, melyik pozcibl hogy tud kilni. Kiprbl minl tbb talajt, kemnyet, puht, fogsat, gdrset, az utols kis seggizmbl rzi a startot. Forintba kifejezve egy ilyen startedzs sorozat csak a lamella kopsbl eredenden tbb szzezer forint lehet. 50-60 start prba akr 4 garnitra lamellt vihet el, s most csak a kuplungrl beszlnk, a blokk feljts 25 futamonknt szintn szzas nagysgrend (hengerfej, dugatty, tmtsek).
Kerkgumik, versenyenknt 3 szksges (35.000 Ft), termszetesen egy edzs sokkal jobban megterheli a motort, gyakrabban van ignybe vve mind a kuplung mind a blokk. Mg egy versenyz egy verseny alatt ltalban 5-szr kap szerepet, addig edzs alatt akr 3x annyiszor startol s teszi bele a krket a blokkba. Zagar lenyom 15-20 startot megmri tolmrvel a lamellt s kuka, polcrl leszedi az jat, aztn megint csere. Szatmrik kiveszik 5-6 start utn a rgi hasznlt lamellkat, lecsiszoljk, elmossk ultrs vzzel, kiteszik a napra szradni fl rra, vissza a kuplungban ismt 5-6 start. Nevetsges s elszomort, hogy a magyarok mg a prbastarttal is sprolnak a versenyeken, de ezt meg is lehet figyelni. Aki megteheti legurul a depbl, a szerelje ott vrja csavarhzval, csinl egy kajak les startprbt visszamegy mert a kt perc engedi, hznak rajta vagy laztanak, mindig a versenyz utastsra, felet, egszet amit kvn a kuplung. Nagyon sokszor nzzk meg, startprba nlkl gurulunk a szalaghoz, s fejben, amikor mr rg koncentrlni kne a tkletes startra, azt szmoljk hogy most hny start van a lamellkban mikor kell jra csiszolni. Az ember kedve elmenne ettl, amikor ltja hogy az ellenfl csak fogja s a dobozbl elszedi az jakat. Gyakorlatilag a hazai plya minimlis elnyt is elvesztjk, mivel jn egy Nermark vagy egy Watt s mg nem volt itt Harris, Laguta, Skornicki meg Zetterstroem, s kt kr utn mr gy tudja mi kell ide, mintha itt szletett volna. Mert egy v alatt tbbet edzettek, gyakoroltak mint a mieink egyttvve. Ilyen kaliber versenyzk mellett labdba nem tudunk rgni, amikor verseny eltt a zsr j lamellkat teszik be, a mieink meg 10 db-bl, gy vlogatnak ssze 4-et, hogy melyik nincs annyira mg elkopva hogy elindulni tudjon legalbb. Jzsika is kint rengeteg versenyt kap, rengeteget tud gyakorolni, csak szponzor nlkl nem fogja tudni csinlni eredmnyesen. A lamellt az angolok sem ingyen adjk, ott is kopnak a cuccok s ott rohamosabban a sr versenynaptr miatt. Millis ttelt tesz ki egy motor kint tartsa, s egy versenyznek minimum kett illik lenni. Mi csak innen azt ltjuk hogy 1 pont meg 1+1 pont, de nem ltjuk milyen lestraplt alkatrszekkel csinlt 1 pontot. Lehet vrt kellett hugyozni azrt a pr pontrt, s a csapattrsa Wlbert meg rlt a zsr motorra s csinlt knnyedn 5-t. Abszolt nem biztos hogy a kt versenyz kztt nagy tudsbeli klnbsg lenne, csak a nmet szponzorok kicsit jobban eleresztik pnzzel a tmogatottjukat. Sz nincs rla hogy elfelejtettek rajtolni, csukott szemmel megcsinln brmelyik fi a startot, ha lenne alatta olyan technika mint az ellenfeleinek. Ha cserltek volna motort a Grudziadziakkal lehet pislogtunk volna egy csppet. Egy gazdagabb klubnl, nem csak j versenyzk vannak igazolva, hanem a rendelkezsre ll technika is els lighoz mlt. Itt jobban ki fognak jnni ezek a klnbsgek. Mg a 2.ligban kicsit szedett vetett trsasgok gylekeztek, itt mr ilyenen nem lehet sprolni hogy lamella! Ami kell az kell ! lsport zsr cuccokkal ! Aki kint volt s nzte az idei versenyeket ltta milyen szembetn klnbsgek voltak a tavalyi II.lighoz kpest. Mintha kbcenti vlts lett volna 250-rl 500-ra. Olyan profik ellen kell versenyeznnk, akik nem csak a mi szurkoli szemnkben obeliszkek, de mg a versenyzink is azt mondjk hogy gy hopp ! Itt lnek a pontokrt, belemennek olyan grzes elzsekbe amikrl csak lmodtunk eddig.
Elg rnzni a motorokra, ha a depba bementek olyan szakadk van a kt oldal kztt, a kontraszt nagyon les.
Persze bennem is felmerlt az a krds ami bennetek is gondolom, hogy nem csak szegny magyarok vannak ebben a csapatban hanem igazi profi jmd lgisok is, akik szintgy nem tudtk egyszer sem lestartolni az ellenfeleinket. Ez mr Rybnik ellen is szembetn volt. Scotty sajt bevallsa szerint eleve nem j starter, s itt a miskolci beton ovlon nem is tud gyorsan eljnni, dolgoznak rajta hogy jobbnl jobb legyen. A htvgi versenyen viszont szembetn volt az is, hogy a br gyansan a Scottys futamokat rdekesen rajtoltatta. Nylvn elnyt kovcsolt az ellenflnek hogy tbb mteres htrnyt kellett lefaragni az angolunknak, mert a kt auszi mr bellt prosba amikor Scotty a beszllba rt. Az csak isteni szerencse hogy olyan tehetsggel s tkssggel megldott versenyz, aki vesztett pozcibl is kzd s meg is csinlja a 3 pontot. De ilyen kemny csapat ellen ahol 8. emberknt ott van a br nem szabad hibzni. Nem krds hogy sszejtszottak. Prbltunk szisztematikt keresni a rajtoltatsban de nagyon furmnyosak ezek a lengyelek. Lehet volt egy kln specilis futamtbljuk ahol rgztve voltak a startols fifiki, pl. 1 futam zld lmpa 5-ig szmolsz, 2. futam zld lmpa 3-ig szmolsz, mire rjssz a logikra mr a 15. futam jn. De lehet azt figyelte a br hogy mikor mozdul meg a Grudziadzi s arra startoltatott, mintha a versenyz adn a jelet, ezek persze tallgatsok s a tutit a spori tudja, de n isten bizony bevezetnk valami olyan szablyt hogy httal kelljen megnyomnia a gombot amikor nem lt semmit, s egy msik br figyeln ha van szablytalansg.
Wright is szintn megette a hossz startkivrsokat, radsul sem az a kilvk s megnyerem tpus versenyz, Vlasovhoz hasonlthat. Lass start utni helyezkeds, gyors pozcivlts vagny elzs. A vsrlsnl ez az aprbets rszben volt biztos (persze csak vicc volt, mert a csapatunk rtkes gerinct alkotjk Drymlel egytt s tanulhat tlk brmelyik magyar versenyz). De szakemberek szerint 2-3 verseny utn nem lesz gondjuk a startokkal, mert rreznek a hazai plya zre. De a mieinknek is lpst kell tudni tartani, mert nem sok pros motorozst fogunk ltni, legfeljebb sok 3-3 dntetlent, lgisunk hozza a 3-at a magyarunk meg nyeli htul a port a nulla pontrt.
n tnyleg nagyon sajnlom a versenyzinket, akiknek ez f hivatsuk, ezzel keresik a kenyerket s tartjk el a csaldjukat, s ilyen krlmnyek kztt kell a vsrra vinni a brket s okozni neknk szurkolknak kellemes pillanatokat. Remlem tnyleg nyer valamelyiknk a lottn, s abbl annyi lamellt vesznk hogy futamonknt cserlhetik akr garnitrban ! n hiszem hogy sikereket tudnak mg elrni 35 ves fejjel is !!!
HAJR SRCOK !!!
Hornyk "Tommyboy" Tams
|