HÍREK : A jó startolás titka - avagy mese a lamellákról. |
A jó startolás titka - avagy mese a lamellákról.
tommyboy/pa 2010.05.28. 11:20
A jó startolás titkai – avagy mese a lamellákról.
Régóta foglalkoztat a kérdés, hogy mi az oka annak, hogy startolásban mindig le vagyunk maradva. Mitől jön szinte mindig elsőre el a startból az ellenfelünk? Mivel ebben a sportban meghatározó egy jó start, -a miskolci pályára meg különösen igaz ez a megállapítás– megmagyarázható, hogy a hazai versenyzőinknek miért áll kevés pont a nevük mellett. Többszörösen bebizonyított tény, hogy ha sikerül jól elkapni a rajtot, akkor jó eséllyel szerez a versenyző 2 vagy 3 pontot egy futamon belül. Magosi példa a 14. futamban egy jól elkapott start után, Schlein meg sem tudta közelíteni, mivel ő választott először ívet és nem azon ment amit hagytak neki az ellenfelek. Nem mellékesen a jól startoló versenyzőknek sokkal kevesebb sérülésük van, mert kimaradnak a darálóból és az élen nyugodtan haladhat, amíg hátul öli egymást a másik 3.
Sokan értetlenül állunk a dolgokkal szemben, nem tudjuk felfogni hogy a mi pályánkon, a mi versenyzőink miért nem tudják kihasználni a hazai pálya adta előnyöket. Szinte kivétel nélkül azt lehet mondani egyik magyar versenyzőnk sem erős starter.
Próbáltam keresni az okokat, mi állhat a háttérben, beszélgettem több emberrel kizárólag a nem laikus körből, volt köztük szerelő, egykori, és jelenleg is aktív versenyző. Megvizsgáltam humán és technikai oldalról is a dolgot. Megjegyzem technikai oldalról teljesen laikusan tettem fel a kérdéseket az érintetteknek, mint kiderült ez a technikai vonatkozás szerves részét képzi a titoknak. Ami nem is annyira titok, inkább csak laikusi körben nem esik róla szó, de depó légkörben ez köztudott.
Ha röviden fogalmaznék az ok prózai: PÉNZ! Már-már közhely salakos körben, hogy minden mondat végén ott van a pénz. Ami ugye nincs! Szegény ország, szegény sportja ez. Az összes speedwayt űző versenyzőnk nem a milliomos kategóriából pattant nyeregbe. Nem rendelkeznek olyan lehetőséggel, mint az ellenfeleik. A különbségeket még egy hozzá nem értő néző is kiszúrja, igaz a motor belsejébe nem látunk bele, de halljuk a hangját, látjuk a gyorsulását, a stabilitását.
Alapvető különbség, ha csak a motortakarókat vetjük össze. A mieink motorján van hely bőven a szponzori matricáknak, nem úgy mint neves ellenfeleinknek ahol még a csizma talpán is logó van, mert már nem fér el sehová. Persze a sok cégemblémától még nem fog szárnyalni a gép, de van anyagi lehetősége egy adott versenyzőnek a technikai fejlesztésre, és első osztályú alkatrészeket használ.
Többször volt szerencsém ellátogatni mostanában két verseny közötti unalmas hétköznapon a népkerti pálya műhelyébe. Látni, ahogy áll a szerelő és a versenyző az apró darabokra szétszedett blokk felett. A hangulat nem éppen karneváli egy ilyen SM műhelyben mostanában. Mindenki tudja mit kellene kicserélni, hogy jobb legyen a teljesítmény pontokban mérve is, tudják mi kopott el, melyik alkatrésznek jött el az ideje a felújításra. Az a fránya blokk!!! csóváltam a fejem én is, de mint kiderült a blokk csak másodlagos dolog a titok nyitjában. A fő és legfontosabb dolog a KUPLUNG, minden csak utána következik. A kuplung ami bár egyszerű de mégis kulcsfontosságú eleme a gépezetnek.
Azon múlik vagy bukhat minden. Hatalmas jelentőséggel bír, és ezt egy gyorstalpaló technikaóra keretében el is magyarázták nekem a fiúk.
A nem éppen vidám hangulatban feltettem az egyik versenyzőnknek az idegesítő kérdést, amit naponta megkap sok-sok embertől, hogy mi a probléma, mitől nem tudnak jól startolni, megöregedtek, a reflexek már nem a régiek?
A választ egy szerelőtől kaptam. „Ne gondoljátok már hogy elfelejtettek a fiúk motorozni, semmi ilyen gond nincs, a vérükben van. Egy startolás nem csak abból áll hogy kinéz oldalra és amikor a szalag felcsapódik elengedi a kuplungot A másodperc tört részében addig sok-sok dolog történik főleg a kuplungban”.,.
„Most Crump is elfelejtett motorozni, mert világbajnokként csak 7 pontot csinált? „
Én tévesen azt hittem a mentális dolog lesz terítéken, hogy valami koncentrációs probléma áll a háttérben. De nem ezt a választ kaptam. Ekkor jutottunk el a nap főszereplőjéhez a Lamellához. Ismerős volt a fogalom, többször hallottam és láttam a depóban, de hogy ennyire kulcsfontosságú legyen arra nem gondoltam.
Ez az alkatrész az ami legjobban kopik minden egyes startolásnál. Kell belőle 4 db egy kuplungba és az áráról annyit kell tudni hogy ami első ligás szintre kell az a HARUSHIN márka ami most egyébként pont hiánycikk és egy hasonló minőség a piacon 70 euro. Ha kiszámoljuk 4 db-ra kivetítve akkor 80.000 Ft-ba kerülnek a lamellák. Ha ezek az alkatrészek kopottak, a profi, eredményorientált versenyző kidobja és cseréli újra. Hogy ismét jó startokat fogjon. Versenyzője válogatja ki mennyire spórol ezzel, de általában 2-3 verseny után repülnek a kukába első ligás szinten. GP-ben viszont természetesen minden versenyen új garnitúra az alap. Ez természetesen nem a mi fiainkra vonatkozik, ha megkérdezzük őket azt fogják mondani, hogy még a tavalyival mennek, és azokat csiszolgatják folyamatosan. Nálunk a srácok 10!!!! verseny után cserélik, mert erre van pénzük. Tehát reflex ide reflex oda, jó minőségű lamellák hiányában nem lesz jó starterünk soha.
Aki profi és ebből él, annál elengedhetetlen hogy pl. ezek a lamellák mindig lehetőleg jó állapotúak legyenek, ha már nem is újak, és bármikor lefogják startolni a kopott lamellásokat. Természetesen a kuplung nem csak lamellából áll, hanem vannak benne további fontos szerepet játszó alkatrészek. Kuplungfedél ami átlagosan a magyaroknál 5 éves, kosár ami nem annyira kopik, nem úgy a fogaskerék, amit egy jól szituált versenyző egyszerűen kidob, a magyar versenyző meg elviszi az esztergályoshoz, és kiegyenlíti a kopásokat a fogakon. „Magyarul rúzsozzák a sz.rt”
Biztos sokan megfigyeltétek már, amikor próbastartolás után visszamegy a versenyző a depóhoz, és a szerelő állít a kuplung feszességén, van 6 db rugó ami nyomja a lamellákat, ami szintén idővel kopik és fontos ezen alkatrészek cseréje is, mert ha nem erős a feszítése akkor pocsék rajtokat lehet fogni. Általában 8-10 versenyként cserélik a magyarok, és egy 6 db-os garnitúra 60 euro. A tehetősebbek félidőnél cserélik ezeket is kopástól függően, de sokszor láttam már hogy egyszerűen eltörnek az állítgatások alatt. Ha egy magyar versenyző turkálna a szemetesben egy GP vagy extraliga verseny után, jobb minőségű lamellákat és rugókat kukázna össze, mint amilyen a saját gépében van. Nem egyszer hangzott már el a depóban amikor egyik másik versenyző feldobja hangosan a kérdést hogy nincs valakinek egy nem annyira kopott lamellája kölcsön?!!! Itt nincs a polcon tartalék készlet, örül ha 3 havonta vesz egy garnitúrát és azt simogatja mint valami csodát. Matej Ferjan is azok közé tartozik akinek hegyekben áll a lamella a raktárban és nem sajnálja rá a több ezer eurot, talán ezért is tartozik a világ legjobban startoló elitjébe, egyesek szerint a top 10-ben ott szerepel a neve Nicki Pedersenével együtt. Mi is büszkélkdtünk egykoron Adorján Zoltánnal aki mellett a startnál mindenki tartott, mert félelmetes startokat fogott, és ahogy ő mondja mindig egy jó start már fél siker!
Természetesen adni kell a különbféle kiegészítőkre is, nagyon fontos a hűtése a kuplungnak, erre is gondolni kell, ezt is láthatjuk a versenyeken amikor egy leintett futam után a szerelő rögtön szalad a mobil ventillátorral és hűti a kuplungot. Némelyik épp hogy pörög, és tüdőből nagyobbat fújok.
Tehát odaállni egy starthoz Watt és Schlein mellé! már a kilövés pillanata előtt a kuplungban eldőlnek fontos dolgok. Mondjuk ez mind a technikai része a dolognak és persze kell az ember is aki vezérli a gépet. Több dolog kombinációja szabja meg a startolás minőségét (kuplung, gyújtás, karburátor, gumi keménység), hogy ezt az adott versenyzőre és pályára tudják megfelelően beállítani, szükséges egy olyan szerelő, aki technikailag nagyon ott van a toppon, és szezonban szinte házastársa a versenyzőnek, együtt feküdnek együtt kelnek, ismerik egymás mozdulatait, összeszokott párosok, megbíznak egymásban.
Egy ilyen szerelő havonta viszont alaphangon elkér havonta 200.000.- Foritot költségek nélkül, mivel ezt csak főállásban lehet csinálni, reggeltől estig. Több szakember kijelentette már hogy Magyarországon magas műszaki kvalitással rendelkező szerelő nincs is 1-2 kivétellel. Tudnak kereket cserélni, meg tudják tankolni a motort, felismerik az áttételeket és itt a tudása el is fogyott. Finom vezérléseket, állításokat csak nagyon profikkal lehet csináltatni. A sztárok akiket csak csodálunk állandó megbízható emberrel dolgoznak, jól megfizetik az emberüket viszont el is várják a minőséget. Nem csak versenyeken hanem minden motorbeindításnál akár edzésen, versenyen is itt vannak az állandó szerelők. Figyelik, segítik a versenyzőjüket, összehangolt csapatként dolgoznak, tudják mit mikor kell állítani. Vannak nagyon ügyes szerelők, pl. a Scotty bejáratott embere is ilyen, van szeme, és füle, nagyon tudja mit kell állítani. Mint tudjuk a magyar fiúknak hol ez szerel, hol az, mindig aki kéznél van az segít, könnyen mozgatható legyen, és nem utolsó sorban legolcsóbb. Tavaly olyan is szerelt ligán, aki még általános iskolából akkor jött ki és kétszer látott motort szétszedve. De olyan is volt hogy 3 verseny alatt 3 különböző ember segített a ridernek. Az is szomorú látvány, hogy egy versenyző a derbi vagy edzés után csomagol a depóban, és 300 méter múlva szedi le a motort a kocsiról és maga mossa le, szereli szét, majd össze, és pakol fel újra. Örül a versenyző ha kifizeti azt a 10.000 Ft-ot a szerelőjénak ha egy alkalommal eljön neki szerelni. Egy Nicholls vagy Schlein leszáll a motorról, lezuhanyzik felveszi a zsoldot, megvacsorázik egy étteremben, megmondja a sofőrnek hogy Go Ferihegy, és hazarepül. Amire Szatmáriék lemossák a szutykot a motorokról, meg elpakolnak addigra ő már Angliában a feleségével foglalkozik, kipiheni magát, szaunázik egyet és jó éjszakát. Másnap kipihenten készülhet a következő menetre, addig persze az embere hazavezeti a szállítójárművet, mindent elvégez a motorokon, tisztítás, szerelés, ha kell a tunerhez megy elvégzik a felújításokat, és a versenyzője úgy ül a következő versenyen nyugodtan motoron, hogy minden el van intézve gond nélkül. Ahogy egy profinak kell is ezt csinálni. Ez megint csak pénz kérdése.
Eredmények akkor fognak jönni ha ilyen alapvető dolgok rendelkezésre fognak állni, de amíg arra nincs pénzük hogy gyalog hazamenjenek, ne várjunk 10 pontokat, bomba startokat. Kicsit unalmas hogy mindig a PÉNZ, a PÉNZ, a PÉNZ de idelyukadunk ki valahányszor.
A laikus is tudja hogy nincs elég versenyük a srácoknak, de még edzésük sem. A versenyzők is tudják ezt, szívesen akár naponta is megcsinálnák az edzéssorozatot, ha lenne lehetőségük és pénzük rá, és itt ne csak arra gondoljunk, hogy van 3 pálya ahol lehetne menni, és nem csak benzin költség van a leutazáskor, edzőtáborról meg ne is beszéljünk. A fent említett kuplung alkatrészek az edzések során is kopnak, nem csak verseny alatt. A lamellák minden egyes startkilövéskor kopnak, és nincs a raktárban egy raklappal. Matej Zagar év elején vesz 3-4 komplett kuplungot 5 blokkot, kibérel egyedül egy pályát, és csak startokat próbál. 1 start félkör, 1 start félkör, utána vissza a rajthoz és ezt nyomja egész nap ha kell ötvenszer. Ki tud próbálni minden variációt, milyen gyújtással, mennyi gázzal, melyik pozícióból hogy tud kilőni. Kipróbál minél több talajt, keményet, puhát, fogósat, gödröset, az utolsó kis seggizmából érzi a startot. Forintba kifejezve egy ilyen startedzés sorozat csak a lamella kopásból eredendően több százezer forint lehet. 50-60 start próba akár 4 garnitúra lamellát vihet el, és most csak a kuplungról beszélünk, a blokk felújítás 25 futamonként szintén százas nagyságrend (hengerfej, dugattyú, tömítések).
Kerékgumik, versenyenként 3 szükséges (35.000 Ft), természetesen egy edzés sokkal jobban megterheli a motort, gyakrabban van igénybe véve mind a kuplung mind a blokk. Míg egy versenyző egy verseny alatt általában 5-ször kap szerepet, addig edzés alatt akár 3x annyiszor startol és teszi bele a köröket a blokkba. Zagar lenyom 15-20 startot megméri tolómérővel a lamellát és kuka, polcról leszedi az újat, aztán megint csere. Szatmáriék kiveszik 5-6 start után a régi használt lamellákat, lecsiszolják, elmossák ultrás vízzel, kiteszik a napra száradni fél órára, vissza a kuplungban ismét 5-6 start. Nevetséges és elszomorító, hogy a magyarok még a próbastarttal is spórolnak a versenyeken, de ezt meg is lehet figyelni. Aki megteheti legurul a depóból, a szerelője ott várja csavarhúzóval, csinál egy kajak éles startpróbát visszamegy mert a két perc engedi, húznak rajta vagy lazítanak, mindig a versenyző utasítására, felet, egészet amit kíván a kuplung. Nagyon sokszor nézzük meg, startpróba nélkül gurulunk a szalaghoz, és fejben, amikor már rég koncentrálni kéne a tökéletes startra, azt számolják hogy most hány start van a lamellákban mikor kell újra csiszolni. Az ember kedve elmenne ettől, amikor látja hogy az ellenfél csak fogja és a dobozból előszedi az újakat. Gyakorlatilag a hazai pálya minimális előnyét is elveszítjük, mivel jön egy Nermark vagy egy Watt és még nem volt itt Harris, Laguta, Skornicki meg Zetterstroem, és két kör után már úgy tudja mi kell ide, mintha itt született volna. Mert egy év alatt többet edzettek, gyakoroltak mint a mieink együttvéve. Ilyen kaliberű versenyzők mellett labdába nem tudunk rúgni, amikor verseny előtt a zsír új lamellákat teszik be, a mieink meg 10 db-ból, úgy válogatnak össze 4-et, hogy melyik nincs annyira még elkopva hogy elindulni tudjon legalább. Józsika is kint rengeteg versenyt kap, rengeteget tud gyakorolni, csak szponzor nélkül nem fogja tudni csinálni eredményesen. A lamellát az angolok sem ingyen adják, ott is kopnak a cuccok és ott rohamosabban a sűrű versenynaptár miatt. Milliós tételt tesz ki egy motor kint tartása, és egy versenyzőnek minimum kettő illik lenni. Mi csak innen azt látjuk hogy 1 pont meg 1+1 pont, de nem látjuk milyen lestrapált alkatrészekkel csinált 1 pontot. Lehet vért kellett hugyozni azért a pár pontért, és a csapattársa Wölbert meg ráült a zsír motorra és csinált könnyedén 5-öt. Abszolút nem biztos hogy a két versenyző között nagy tudásbeli különbség lenne, csak a német szponzorok kicsit jobban eleresztik pénzzel a támogatottjukat. Szó nincs róla hogy elfelejtettek rajtolni, csukott szemmel megcsinálná bármelyik fiú a startot, ha lenne alatta olyan technika mint az ellenfeleinek. Ha cseréltek volna motort a Grudziadziakkal lehet pislogtunk volna egy csöppet. Egy gazdagabb klubnál, nem csak jó versenyzők vannak igazolva, hanem a rendelkezésre álló technika is első ligához méltó. Itt jobban ki fognak jönni ezek a különbségek. Míg a 2.ligában kicsit szedett vetett társaságok gyülekeztek, itt már ilyenen nem lehet spórolni hogy lamella! Ami kell az kell ! Élsport zsír cuccokkal ! Aki kint volt és nézte az idei versenyeket látta milyen szembetűnő különbségek voltak a tavalyi II.ligához képest. Mintha köbcenti váltás lett volna 250-ről 500-ra. Olyan profik ellen kell versenyeznünk, akik nem csak a mi szurkolói szemünkben obeliszkek, de még a versenyzőink is azt mondják hogy gyááá hoppá ! Itt ölnek a pontokért, belemennek olyan grízes előzésekbe amikről csak álmodtunk eddig.
Elég ránézni a motorokra, ha a depóba bementek olyan szakadék van a két oldal között, a kontraszt nagyon éles.
Persze bennem is felmerült az a kérdés ami bennetek is gondolom, hogy nem csak szegény magyarok vannak ebben a csapatban hanem igazi profi jómódú légiósok is, akik szintúgy nem tudták egyszer sem lestartolni az ellenfeleinket. Ez már Rybnik ellen is szembetűnő volt. Scotty saját bevallása szerint eleve nem jó starter, és itt a miskolci beton oválon nem is tud gyorsan eljönni, dolgoznak rajta hogy jobbnál jobb legyen. A hétvégi versenyen viszont szembetűnő volt az is, hogy a bíró gyanúsan a Scottys futamokat érdekesen rajtoltatta. Nyílván előnyt kovácsolt az ellenfélnek hogy több méteres hátrányt kellett lefaragni az angolunknak, mert a két auszi már beállt párosba amikor Scotty a beszállóba ért. Az csak isteni szerencse hogy olyan tehetséggel és tökösséggel megáldott versenyző, aki vesztett pozícióból is küzd és meg is csinálja a 3 pontot. De ilyen kemény csapat ellen ahol 8. emberként ott van a bíró nem szabad hibázni. Nem kérdés hogy összejátszottak. Próbáltunk szisztematikát keresni a rajtoltatásában de nagyon furmányosak ezek a lengyelek. Lehet volt egy külön speciális futamtáblájuk ahol rögzítve voltak a startolás fifikái, pl. 1 futam zöld lámpa 5-ig számolsz, 2. futam zöld lámpa 3-ig számolsz, mire rájössz a logikára már a 15. futam jön. De lehet azt figyelte a bíró hogy mikor mozdul meg a Grudziadzi és arra startoltatott, mintha a versenyző adná a jelet, ezek persze találgatások és a tutit a spori tudja, de én isten bizony bevezetnék valami olyan szabályt hogy háttal kelljen megnyomnia a gombot amikor nem lát semmit, és egy másik bíró figyelné ha van szabálytalanság.
Wright is szintén megette a hosszú startkivárásokat, ráadásul ő sem az a kilövök és megnyerem típusú versenyző, Vlasovhoz hasonlítható. Lassú start utáni helyezkedés, gyors pozícióváltás vagány előzés. A vásárlásnál ez az apróbetűs részben volt biztos (persze csak vicc volt, mert a csapatunk értékes gerincét alkotják Drymlel együtt és tanulhat tőlük bármelyik magyar versenyző). De szakemberek szerint 2-3 verseny után nem lesz gondjuk a startokkal, mert ráéreznek a hazai pálya ízére. De a mieinknek is lépést kell tudni tartani, mert nem sok páros motorozást fogunk látni, legfeljebb sok 3-3 döntetlent, légiósunk hozza a 3-at a magyarunk meg nyeli hátul a port a nulla pontért.
Én tényleg nagyon sajnálom a versenyzőinket, akiknek ez fő hivatásuk, ezzel keresik a kenyerüket és tartják el a családjukat, és ilyen körülmények között kell a vásárra vinni a bőrüket és okozni nekünk szurkolóknak kellemes pillanatokat. Remélem tényleg nyer valamelyikünk a lottón, és abból annyi lamellát veszünk hogy futamonként cserélhetik akár garnitúrában ! Én hiszem hogy sikereket tudnak még elérni 35 éves fejjel is !!!
HAJRÁ SRÁCOK !!!
Hornyák "Tommyboy" Tamás
|